Er du en nyder eller en udbryder?

En af de ting, man opdager som cyklist på fuld tid, er, at cykelfolket består af to slags: Udbrydere og nydere – og man kan ligeså godt beslutte sig til, hvem af de to typer, man er.

Udbryderen
En udbryder er altid i udbrud og har travlt med at komme frem. Han (for det er som regel mænd) kører med maksimal hastighed, ofte, men ikke altid, iført professionelt spandexudstyr og ligger altid forrest, når der skal startes fra et kryds. Hvis han da overhovedet er at finde dér, for udbryderen bevæger sig som minimum et stykke ud i krydset, mens der er rødt og hvis han kan finde et hul i trafikken, så iler han over, inden det skifter til grønt. Hvor cykelstien er smal eller tæt trafikeret, tager udbryderen vejbanen i brug og suser uden om busser, der er standset ved et stoppested. Fodgængerfeltet henvender sig ikke til udbryderen, men mindre han skal bruge det til at komme modsat rundt i et venstresving.

Nyderen
Nyderen har som regel ikke travlt (med mindre det står ned i stænger og der er et halvtag 100 meter fremme) og er iført den beklædning, han (for nu skal vi jo ikke gøre forskel) skal bruge, når han kommer frem. Han er derfor kun iført stramme spandexbukser og cykeltrøje med ryglommer, hvis han tilfældigvis er på vej til start i Danmark Rundt. Nyderen har ofte en unge eller to på cyklen eller kører en Christianiacykel fyldt med eget og naboens afkom. Nyderen er ingen engel, der aldrig begår trafikforseelser, men han gør det under behørig hensyntagen til medtrafikanterne, for nyderens højeste prioritet er, at turen var dejlig.

Sådan kan man groft set inddele byens cyklister – og så alligevel ikke helt, for nogengange er nyderen for sent på vej til afhentning i børnehaven og glemmer helt at nyde turen og udbryderen har sommetider fået spejlæg og et vådt kys til morgenmad og så skinner solen helt anderledes, mens han frihjuler på arbejde ad byens cykelstier.

Video: I torsdags smilede solen helt ustyrligt, da Halley og jeg bevægede os ud ad Østerbrogade forbi Svanemøllen. Bemærk den trofaste mand på broen, der hver morgen vinker til de forbipasserende – og de fleste (nydere) vinker tilbage.

Fortsat god weekend (-:

Dette indlæg blev udgivet i turen og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Er du en nyder eller en udbryder?

  1. Mikkel Lund siger:

    Jeg må vist være udbryder. Men ikke noget spandex på gaden. Kun til hjemme- og mtbbrug.

    Som udbryder prøver jeg at køre efter at nå flest mulige lyskryds hurtigst muligt. Det er god motion, og vi kører så forbandende forsigtige i København, så det handler bare om at give den gas. På med hjelmen og derudaf.

    Faktum er, at der er mange flere af os nu. Både af nydere og udbrydere. Cykeltrafikken stiger, og det må være derfor, at vi snakker mere om det. Cykelstierne er bare ikke længere store nok til at holde på alle cyklisterne. Og det jo for så vidt godt.

    Men indtil at vi er blevet mere vant til hinanden, og Nørrebro-, Østerbro- og Vesterbrogade (!!!) er blevet helt bilfrie, vil vi opleve flere konflikter. Men ligemeget hvad, så skal vi huske på hvad der tæller: Den kommer først frem, vinder!

  2. olekassow siger:

    Okay, Mikkel, den, der kommer først frem, vinder… hvad? (-:
    Her til morgen fik bagsædepassageren Little Miss 4-Year Old og jeg os en god snak om træernes efterårsfarver, mens vi traskede ud ad Ryvangs Allé. Det er vel osse en slags sejr.

  3. olekassow siger:

    Interessant artikel i dagens Politiken http://ibyen.dk/gadeplan/ECE1075802/vi-vil-have-overhalings–baner-og-bedre-opfoersel-/ om københavnernes cykelkultur. Jeg er helt enig med norske Gretes kommentar. Slap af og nyd turen – det faktisk ret sjældent, jeg oplever de decideret hensynsløse (selvom de findes både blandt nydere og udbrydere).

  4. William Bendsen siger:

    Det var da en sjov observation. Jeg er afgjort en af udbryderne, for jeg starter altid hurtigst, ta’r vejbanen til hjælp hvis der skal overhales, og synes at flade venstresving sparer så dejligt meget tid. Men det der med at køre over for rødt, så man holder helt forrest når den skifter til grønt, det synes jeg altså mest at det er nyderne der gør – og så skal man til at overhale dem alle sammen igen. Suk.

  5. olekassow siger:

    @William, ikke at jeg har noget imod hverken udbrydere eller nydere (jeg er nok 85% nyder og 15% udbryder), men jeg har konstateret, at når jeg er nyder, så oplever jeg meget mere på min vej. Smukke facader, mennesker der venter på bussen, butikker og i sidste uge opdagede Halley (den yngste) og jeg et par æbletræer, der stadig var fyldt med æbler: http://picasaweb.google.com/lh/photo/cNwzLxWmDO3zrDT4fs9whw?feat=directlink.

Skriv et svar

